Historia

INDIAN.

THE FIRST NATIVE AMERICAN.

Ensimmäinen alkuperäinen amerikkalainen.

Vuonna 1901 perustettu Indian-moottoripyörätehdas on ensimmäinen amerikkalainen moottoripyörien valmistaja. Amerikkalaisen Indianin valmistus jäi tauolle pitkäksi aikaa vuonna 1953, mutta on alkanut jälleen kukoistaa Polaris Industries Inc:n hankittua merkin itselleen.

Indianin tarina alkoi jo vuonna 1900, kun tehtaan perustajat George M. Hendee ja Oscar Hedström tapasivat toisensa ja päättivät käynnistää yhteisen tuotannon. Hendee, joka oli lupaava kilpapyöräilijä, omisti pienen polkupyörätehtaan, ja hän toimikin Indian-tehtaan perustamisen rahoittajana vuonna 1901. Pienestä ruotsalaisesta Åkarpin kylästä perheensä mukana 9-vuotiaana Yhdysvaltoihin muuttanut Hedström oli lahjakas koneenrakentaja, joka aloitti uransa valmistamalla polkupyöriä. Vuonna 1899 hän muun muassa teki De Dion -moottorilla varustetun tandem-moottoripyörän.

Perustajat antoivat tuotteelleen vahvasti amerikkalaista alkuperää kuvaavan nimen Indian. Intiaanikulttuuri näkyikin heti alusta alkaen selkeästi tehtaan toiminnassa. Hendeetä alettiin kutsua nimellä Big Chief (B.C. – suuri päällikkö) ja Hedströmiä The Medicine Man (poppamies). Tehdasta kutsuttiin Wigwamiksi ja jälleenmyyjäverkostoa heimoksi.

Indian oli aikanaan maailman suurin moottoripyörätehdas, jonka vuosituotanto oli parhaimmillaan 32.000 moottoripyörää ja työntekijöitä vuorotyössä lähes 3000. Tämä saavutettiin jo 1910-luvulla. Pyörämalleja oli lukuisia, niin siviili-, sota- kuin kilpamallejakin. Ensimmäinen pyörämalli vuonna 1901 oli yksisylinterinen Camel Back, jossa polttoainesäiliö oli kuljettajan selän takana, takalokasuojan päällä. Vuonna 1907 tulivat ensimmäiset kaksisylinteriset V-konemallit.

Vuonna 1909 ketjuvedon rinnalle tuli hihnaveto, vuonna 1913 jousitettu takarunko ja vuonna 1914 maailman ensimmäinen sähköstartti sarjatuotantopyörässä. Starttimoottori sinänsä oli edistyksellinen, siinähän oli samassa paketissa yhdistetty laturi ja kipinänjakaja. Kaksi 6 voltin akkua kytkettiin käynnistyksen aikana sarjaan.

Vuonna 1916 esiteltiin sivuventtiilinen, 1000-kuutioinen Power Plus -malli ja vuonna 1920 600-kuutioinen Scout, josta tuli menestys. Vuonna 1922 alkoi Indian Chiefin tuotanto, Power Plus -mallin (Standart) jäädessä pois mallistosta.

Vuonna 1925 markkinoille ilmestyi 350-kuutioinen, yksisylinterinen ja edullinen Prince-malli. Nelisylinterisen ACE-pyörän valmistusoikeudet tehtaineen Indian osti vuonna 1927, ja näin syntyi Indian-Ace, joka nimettiin myöhemmin Indian-4:ksi.

Talousvaikeuksien kautta Indian-tehdas siirtyi 1930-luvulla Du Pont -yhtiön haltuun ja malleina jatkoivat Scout, Chief ja Indian-4, joka jäi pois mallistosta vuonna 1942. Synkin vuosi lienee 1933, jolloin valmistettiin yhteensä vain 1667 Indiania.

Siviilimalliston ohella valmistettiin ja toimitettiin 1940-luvulla USA:n armeijalle kymmeniätuhansia sotamalleja ja 1950-luvun vaiheessa tulivat Arrow- ja Warrior-mallit, jotka poikkesivat täysin perinteisistä Indianeista. Menestyksekkään Amerikan Indian Chiefin valmistus loppui tammikuussa 1953, mutta historian kuriositeettina mainittakoon, että New York Police Departmentille toimitettiin pieni erikoiserä Chiefejä vielä vuonna 1955.

Polaris Industries Inc hankki Indian Motorcycle Companyn itselleen vuonna 2011. Tämä varmisti sen, että Indian-moottoripyörät ovat jälleen elinvoimainen brändi, jonka suunnittelussa kunnioitetaan merkin ainutlaatuisia, vanhoja perinteitä.

Tarunhohtoinen menneisyys

Tarunhohtoinen on juuri oikea sana kuvaamaan Indianin historiallista perintöä, aina sen ainutlaatuisesta menestyksestä maailman kilparadoilla insinööritaidon ylivertaisuuteen ja uraauurtavaan ajatteluun, joka on johtanut lukemattomiin moottoripyöräilyä mullistaviin uusiin oivalluksiin. Indian-moottoripyörillä on historia, jollaista ei löydy toista.

Galleria

Sulje
Sulje